top of page

Tech

Det blir ingen offroadkörning utan våra fordon. Här hittar du lite information som kanske annars är svår att hitta. Eftersom vi använder Jeep (och någon enstaka GM, Mercedes, och Land Rover) som våra fordon så är vår tekniska kunskap bäst inom Jeep.

Fördelningslådor

Fördelningslådan är den delen som gör att din bil är 4-hjulsdriven. Den sitter bakom växellådan och skickar kraften till fram- och bakaxlarna.

De stora tillverkarna av fördelningslådor är Dana Spicer, New Process / New Venture Gear, och Brog-Warner. Det finns även eftermarknadstillverkare som bygger specialanpassade fördelningslådor. Vissa biltillverkare tillverkar sina egna fördelningslådor, t.ex. Toyota.

Vad betyder New Process siffrorna?

Vad betyder siffrorna på min New Process eller New Venture Gear Fördelningslåda? Min Jeep har en NP231 fördelningslåda?

Inför sammanslagningen av New Venture Gear (NVG) och New Process (NP) 1990 så standardiserades benämningen på deras fördelningslådor. Tidigare lådor såsom NP203, NP205, och NP208 följer inte denna numreringen.

  • Första siffran (2) anger hur många växlar fördelningslådan har. En NP133 har en växel, alstå ingen lågväxel, en 231 har hög och lågväxel.

  • Andra siffran anger storleken på fördelningslådans hölje, vilket också påverkar styrkan på fördelningeslådan. En 241 är kraftigare än en 231.

  • Tredje siffran anger vilket typ av fyrhjulsdriftssystem som lådan har.

    1. Part-Time (PT) låda, manuell växling.​ När du kopplar in 4-hjulsdriften så låser den fram och bak drivaxlar tillsammans. Om det är en 2-växlad låda så har den 2wd, 4wd, N och 4wd-low.
      Ex: 231, 241, 261, 271

    2. Part-Time (PT) plus Full-Time (FT), manuell växling. Dessa fördelningslådor har 4 eller 5 växlar. Det utmärkande i dessa lådor är att de har både partt-time och full-time 4wd-high. ​​
      Ex: 242

    3. Part-Time (PT) låda, electronisk växling. Samma som en NPxx1:a förutom att lägesväxlingen sker med hjälp av en elektrisk motor. Istället för en växelspak har man en knapp på instrumentpanelen som väljer växelläge.
      Ex: 133, 233, 243, 263, 273

    4. Part-Time (PT) plus Full-Time (FT), elektronisk växling. Samma som en NPxx2:a förutom att lägesväxlingen sker med hjälp av en elektrisk motor. Istället för en växelspak har man en knapp på instrumentpanelen som väljer växelläge.
      Ex: 244

    5. En speciell låda som är framtagen för att sitta bakom Hemi motorn i 2005-2010 Jeep Grand Cherokee och 2006-2009 Jeep Commander. Den har elektronisk växling, och elelktronisk torsen-diff för att fördela kraften. Denna är kopplat till det elektroniska anti-spinssystemet och jobbar tillsammans med bromsarna för att fördela kraften. Den har även en annan infästning än andra Jeep:ar.
      Ex: 245

    6. Active On-Demand System. Den är 2-hjulsdriven tills dess att datorn märker att fram och bakhjulen snurrar i olika hastigheter. Den kopplar då in 4-hulsdriften automatiskt, Den har elektronisk växling med elelktronisk lammeldiff för att fördela kraften. Föraren behöver inte göra något för att koppla in 4-hjulsdriften.
      Ex: 236, 246

    7. Progressive On-Demand System. Ett Full-Time (FT) system som är manuellt växlat. Den använder en Gerodisc för att fördela kraften mellan axlarna.
      Ex: 207, 247

    8. Ej använt. För framtida bruk.

    9. Progressive On-Demand System. Ett Full-Time (FT) system som är manuellt växlat. Den använder en visco-koppling för att fördela kraften mellan axlarna.
      Ex: 249

Är NP249 en dålig låda?

Det är många som har för sig att NP249 är en dålig låda. Detta kommer sig av att 93-95 lådorna använde visco-kopplingen även i lågväxel. Från och med 1996 så låser NP249 lådan lågväxeln precis som på en NP231 eller NP242. Visco-kopplingen är känslig för olika diameter på däcken. Det räcker med att man kör med två slitna fram och nya bak för att visco-kopplingen ska koka internt och då låser den sig så att båda axlarna är sammankopplade. Detta märks genom att ett däck hoppar eller man hör ett klickande när man svänger skarpt. Visco-kopplingen kan hålla långt över 20 000 mil om den sköts rätt. Vi har en bil med 34 000 mil där viscokopplingen är bra, och vi har tvingas bytta på en bil med 21 000 mil. Den fick en 242 låda istället.

Vad är höger eller vänster ut på en fördelningslåda?

Det har med vilken sida som drivaxeln till framaxeln sitter på. Detta har oftast med framaxeln på bilen att göra och bakaxeldiffen sitter i mitten. Om framdiffen sitter på passagerarsidan så behövs en höger-ut fördelningslåda. Om framdiffen sitter på förarsidan så behövs en vänster-ut fördelningslåda. Det är mycket svårt eller omöjligt att bygga om en högerlåda till vänsterlåda eller tvärt om.

Vissa bilar, som t.ex. Land Rover, har båda diffarna på ena sidan bilen, och då går båda kardanaxlarna ut från samma läge på fördelningslådan.

Axlar

Axlar och hjulupphängning är det som ​har störst betydelse på hur din bil tar sig fram i terrängen och på landsväg.

De stora tillverkarna av axlar är Dana Spicer, Chrysler, GM, Ford, och American Axle and Manufacturing (AAM). Det finns även eftermarknadstillverkare som bygger specialanpassade axlar. Flera biltillverkare tillverkar sina egna axlar, t.ex. Toyota och Land Rover.

Axlar finns i två grundvarianter - stela och delade. Med en stel axel rör sig hjulen alltid med varandra. De har alltid samma avstånd och vinkel i förhållande till varandra, och karossen rör sig ovanför axeln. Med en delad axel så rör sig hjulen oberoende av varandra, och delar av axeln sitter fast monterade i chassit eller karossen. Det gör att markfrigången under axeln på en bil med delad axel ändrar sig, medans den är konstant på en bil med stel axel.

Vad innebär axelns utväxling?

Axelns utväxling besämmer hur fort hjulen snurrar jämfört med kardanaxeln från växellådan. En utväxling på 3.55:1 innebär att för varje varv hjulen snurrar så snurrar kardanen 3,55 varv.

Det som gör att många har svårt att få koll på utväxlingen är att ett högre numerisk utväxling gör att bilen går saktare. En 4.11:1 går ca. 14% saktare vid samma varvtal som en bil som har en 3.55:1 utväxling.

Ofta byter man utväxling för att matcha däckens storlek till varvtal vid däckbyte. Om man byter från ett 29-tums däck och en 3.55:1 utväxling, så blir den nya utväxlingen 4.04:1 vid samma varvtal. Det är skillnaden på omkretsen och inte diametern på däcket som man använder vid beräkningen av ny utväxling.

bottom of page