lör 28 jan.

Offroadskolan

Grundkurs i terrängkörning

Vet du vad du ska göra när du lämnar asfalten? Går du i funderingar om att skaffa en 4-hjulsdriven bil eller har precis köpt en? Oavsett om du aldrig fått smuts i fälgarna eller du har fått sand i brallorna mer än en gång så går vi igenom allt du behöver veta för att lämna asfalten.

Registrering är stängd
Se andra evenemang
Grundkurs i terrängkörning

Tid och plats

28 jan. 2023 10:00 – 16:00 CET

Offroadskolan, Hölerödsvägen 232-18, 275 72 Lövestad, Sweden

Om evenemanget

Vet du vad du ska göra när du lämnar asfalten? Går du i funderingar om att skaffa en 4-hjulsdriven bil eller har precis köpt en? Oavsett om du aldrig fått smuts i fälgarna eller du har fått sand i brallorna mer än en gång så går vi igenom allt du behöver veta för att lämna asfalten på ett säkert sätt! Vi kommer att gå igenom allt från bilens funktioner till markens körbarhet och körteknik. Vi kör i varierande terräng med våra automatväxlade bilar.

Vill du ta med egen bil får du gärna göra det så tittar vi även på hur just din bils fyrhjulsdrift fungerar (kontakta oss i förväg för medtag av egen bil). Spåren vi kommer att köra har minimal risk för repor eller skador på bilen.

Körningen anpassas efter deltagarnas kunskaper och väder.

Kursen består av både teori och praktik. Oömma kläder efter väder rekommenderas. Ta med egen lunch så äter vi ute i terrängen. Vi bjuder på eftermiddagsfika.

Längd: ca. 6 timmar

Kursavgift: 995 kronor

Förkunskap: Inga

Körkortskrav: Ja

Max 12 deltagare, min 3

Utbildningens innehåll:

• Bilens 4-hjulsdriftssystem - hur funkar det och hur använder du det
  • Terrängkörningslagen - Var är det tillåtet att köra & inte tillåtet att köra
  • Bilens utrustning & last
  • Bilens sårbara punkter & skydd
  • Däckval och däcktryck
  • Grundläggande körteknik & säkerhet
  • Köra över hinder
  • “Spotting” - leda föraren över och förbi hinder
  • Grundläggande lossdragning

Kursmål: Målsättningen med kursen är att deltagarna efter genomgången utbildning ska klara av att köra en fyrhjulsdriven bil i enklare terräng på ett för både bilens, personers och terrängens säkert sätt.

Biljetter

• Grundkurs i terrängkörning